Code review group 15

Player klassen för Spelet Geneva lost är ganska minimal i dagsläget och jag kan inte kommentera direkt nåt större över dess funktionalitet med tanke på att ni har bara kod för rörelse.

I dagsläget hanteras all player logik i Gamestate i ert spel vilket kanske inte är optimalt och gör framtida ändringar och debugging onödigt komplicerad.

Bästa skulle ju varit om ni hade en klass för Player som har all logik för hur spelaren skall bete sig och röra sig med mera vilket ni har börjat med.

Vi kan börja med att klassens konstruktor tar ett antal parametrar som Sprite pointers för olika delar av kroppen av spelaren, float för någon buffer, en vector för position, float för vinkel och en vektor för origin position.

Sedan i deras Update funktion så har dom kodat in rörelse för spelaren i x och y led samt rotation av spelar avataren i förhållande till musposition i skärmen.

Sjävla koden för rörelse av spelaren har jag ingen kommentar över för jag skulle inte ha kunnat göra det bättre och allt ser bra ut.

Rörelsen består av ett antal if satser där ni kollar med sf::keyboard().iskeypressed om w,a,s,d är nedtryckt och sedan förflyttar spelaren i x eller y led med en variabel för hastighet.

Klassen behöver även komma åt kameran för spelet för att dom skall kunna räkna ut vilken vinkel spelaren roterar i.

Det finns även funktion för att minska antal liv spelaren har och returnera antal liv spelaren har kvar men dessa saknar kod.

Jag ser inga större konstigheter här och allt är väldigt lätt läst och går att förstå bra. Synd att klassen inte var klar så jag kunde fått gå igenom alla funktioner ni har tänkt implementera. Personligen skulle jag nog inte gjort något annorlunda.

Men lycka till med projektet och ert spel ser fantastiskt ut.

Lämna en kommentar